Als u een eenmanszaak hebt ontvang je een brief met een btw-identificatienummer (btw-id).
U hebt 2 nummers: een btw-identificatienummer en een omzetbelastingnummer (dit was vroeger het btw-nummer).
Btw-identificatienummer (btw-id)
Uw btw-identificatienummer vermeldt je op jouw facturen en website, of andere communicatiemiddelen. Jouw leveranciers en afnemers kunnen dit nummer controleren op de website van de Europese Commissie.
Een btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode NL, 9 cijfers, letter B, en een controlegetal van 2 cijfers. Bijvoorbeeld: NL123456789B01.
Gebruikmaken van het btw-identificatienummer is sinds 1 januari 2020 verplicht.
Omzetbelastingnummer (ob-nummer)
Jouw omzetbelastingnummer (voorheen jouw btw-nummer) gebruikt je bij contact met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als je mij een brief schrijft, de BelastingTelefoon belt of bij btw-aangiftes.
Een omzetbelastingnummer ziet er zo uit: de 9 cijfers van uw BSN, letter B, 2 cijfers. Bijvoorbeeld: 111234567B01.
Waarom heb ik nu 2 nummers?
In het btw-identificatienummer wordt jouw eigen BSN niet meer gebruikt. Hierdoor is jouw privacy beter beschermd; bijvoorbeeld als je een factuur naar een klant stuurt.
Omzetbelastingnummer of btw-identificatienummer kwijt?
Jouw omzetbelastingnummer ziet je als je inlogt als ondernemer, bijvoorbeeld als je btw-aangifte doet.
Heb je jouw btw-identificatienummer niet meer? Neem dan contact op met de Belastingtelefoon. De belastingdienst stuurt de brief dan opnieuw per post. Een andere manier (bijvoorbeeld via e-mail of BelastingTelefoon) is niet mogelijk.